Svaret er vel kanskje; bli reder! Ok, regner med at det er noen regler for det også. Noen som kjenner til dem?
Eneste jeg har funnet så langt er at jeg slipper CE merking-kravet om båten er over 24m...
Mulig dette ikke er rette plassen...men tar en sjangs.
Hvordan kan jeg slippe hk avgift og mva?
Startet av
Bützfleth
, May 21 2010 21:55
8 replies to this topic
#1 OFFLINE
Posted 21 May 2010 - 21:55
#2 OFFLINE
#3 OFFLINE
Posted 21 May 2010 - 22:24
#4 OFFLINE
Posted 23 May 2010 - 23:03
Bützfleth på 21 May 2010 - 21:55 sa:
Svaret er vel kanskje; bli reder! Ok, regner med at det er noen regler for det også. Noen som kjenner til dem?
Eneste jeg har funnet så langt er at jeg slipper CE merking-kravet om båten er over 24m...
Få fiskerinr.på båten,da slipper du: HK.avg.-moms-pluss kr.1,35 i diesel tilskudd pr. liter.Det var det de fikk de omtalt Viknes båtene i TV 2.
#5 OFFLINE
Posted 24 May 2010 - 00:25
For å være litt seriøs hehe.
Rogalendinger har sansynligvis kortere vei både til Irland og Island enn det vi østlendinger har. Det er relativt enkelt å kjøre over, handle for deretter komme tilbake tollfri og med ny maskin.
De unge tollere i dag er i stort sett mest interessert i å ta penjonister for en vin for mye fremfor havarister som trenger ny maskin sporenstreks.
En annen enkel mulighet er naturligvis å sende over delen som dekker serienummeret for så få den tilbake komplett som en maskin.
Rogalendinger har sansynligvis kortere vei både til Irland og Island enn det vi østlendinger har. Det er relativt enkelt å kjøre over, handle for deretter komme tilbake tollfri og med ny maskin.
De unge tollere i dag er i stort sett mest interessert i å ta penjonister for en vin for mye fremfor havarister som trenger ny maskin sporenstreks.
En annen enkel mulighet er naturligvis å sende over delen som dekker serienummeret for så få den tilbake komplett som en maskin.
#6 OFFLINE
Posted 05 June 2010 - 20:47
Seriøst. Hvordan kan det ha seg at lastebåter er reg i Bahamas/Kypros osv kan operere i Norge uten å måtte betale avgifter?
Det må være mulig for oss dødlige også. Holder det med å reg et selskap på Kypros som kjøper inn båten. Tar denne til Norge og "driver" selskap uten å betale mva og hk for den?
Det må være mulig for oss dødlige også. Holder det med å reg et selskap på Kypros som kjøper inn båten. Tar denne til Norge og "driver" selskap uten å betale mva og hk for den?
#7 OFFLINE
Posted 06 June 2010 - 19:10
Ha London - Nassau - Larnica i hekken på en båt så blir du garantert kontrolert av tollere og politi.
Eneste måten å ungå hk avgift er å kjøpe båt uten motor og kjøpe motor her i landet og putte oppi.
Eneste måten å ungå hk avgift er å kjøpe båt uten motor og kjøpe motor her i landet og putte oppi.
#8 OFFLINE
Posted 06 June 2010 - 20:52
Generelt er det bare å registrere et selskap utenlands, eie under 1/3 av selskapet. Da skatter en ikke til Norge og båten blir avgiftsfri. En helt kurant ting i henhold til norsk lov.