Havgapet: Seile fra Norge til Rivieraen - Havgapet

Hoppe till innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte nytt emne
  • You cannot reply to this topic

Seile fra Norge til Rivieraen Tips, erfaringer, kart, bøker, utstyr...

#1 Medlemmet er offline   eSik182 

• Matros
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 13-March 10
  • Båttype::33" Trimaran

Posted 13 March 2010 - 02:46

Til sommeren planlegger jeg og en kamerat seile fra Norge til rivieraen i min 33 fots trimaran. Da vi er kommet inn på studier i Nice planlegger vi å kombinere et lite seileventyr med å bo i båten mens vi tar mastergraden vår. Vi har vært heldige nok til å få assistanse fra skolen når det kommer til å skaffe båtplass, så nå gjenstår "bare" båtpussen og skikkelig planlegging av reisen!

Vi er relativt gjennomsnittlige seilere begge to, og erfaringene våre begrenser seg til sommerturer langs norskekysten og et par regattaer, men vi er komfortable med navigasjon og planlegging av kortere turer (1-4 uker). I så måte blir turen vår i sommer a big step up, og vi håpet derfor noen av dere kunne dele litt tips og råd med oss. Mer spesifikt har vi følgende spørsmål:

1. Kan noen anbefale literatur vi bør lese før og under turen? Tenker da på havneguider for vestkysten av europa og middelhavet, narrativer fra folk som har gjennomført tilsvarende reise, og kanskje spesielt literatur om hvordan det er å navigere seg gjennom den engelske kanal og gibraltarstredet. Siden vi vil prøve å legge opp en komplett rute før vi setter av sted hadde det vært utrolig hjelpsomt med en bok eller literatur som kommer med forslag til seilruter og etapper.

2. Vi kommer til å gå til anskaffelse av GPS med kartplotter, men må også ha papirkart for hele ruten. Hvor/hvordan kan vi få tak i dette til en rimelig penge? Vil håndholdt GPS være greit nok til denne turen, og evt. en GPS som kan anbefales?

3. Trimaranen er fra tidlig 70-tall og har ytterst sparsomt med elektronisk utstyr (som vil si intet elektronisk utstyr). Hvor mye er egentlig nødvendig? Vi har lekt litt med tanken på å gå til inskaffelse av radar og en slik sender som sender posisjonen vår. Dette er mest for sikkerhet, fordi tanken på å bli rent ned av et stort skip virker skremmende. Er det en verdi i slikt utstyr?

4. Hva slags annet elektronisk utstyr kan det være verdt å investere i? I utgangspunktet tenkte jeg å kjøpe håndholdt GPS med plotter, bruke min gamle GPS som backup, kart, og håndholdt VHF. Er det noen verdi i utstyr som vindmåler, logg, autopilot, etc? Jeg har aldri seilt med slikt utstyr...

5. Til dere som evt. har erfaring med flerskrogsbåter; er det noe særlig å vinne fartsmessig på å investere i en Gennaker før vi drar? Vi har en drifter og en 140% genoa for øyeblikket...

6. Andre tips og triks, ting vi bør tenke på, før vi drar på langtur? : )

På forhånd takk for all hjelp. Vi gleder oss!!
0

#2 Medlemmet er offline   Gapestad 

• Matros
  • Ble med: 04-April 09
  • Din hjemmehavn:oslo
  • Motortype:VP
  • Båttype::cabincruiser

Posted 13 March 2010 - 08:59

Visa innleggeSik182 på Mar 13 2010, 02:46 sa:

På forhånd takk for all hjelp. Vi gleder oss!!

Skaff god informasjon om tidevann.
0

#3 Medlemmet er offline   Trond Mjøs 

• Kvartermester
  • Ble med: 16-September 09
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Bergen
  • Din hjemmehavn:Bergen
  • Motortype:Tohatsu
  • Båttype::Columbie 66

Posted 13 March 2010 - 09:42

Jeg anbefaler samme bok til deg som jeg gjorde til en annen på forumet: Langtur - en praktisk bok for seilere av Jan E. Holvik. Den gir vel svarene på de fleste av spørsmålene du stiller her. Jeg er for fersk i gamet til å kunne komme med noe nyttige tips men forfatteren har bygget egen båt og seilet rundt jorden etpar ganger så han har vel en viss peiling på hva han snakker om :laught: . Det er også mange her på forumet med omfattende kunnskaper, jeg er sikker på at du får mange tips og triks :thumbup:

Trond
0

#4 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Ble med: 21-March 05
  • Land:
  • Båttype::Ja, det også!

Posted 13 March 2010 - 17:19

Visa innleggeSik182 på Mar 13 2010, 02:46 sa:

1. Kan noen anbefale literatur vi bør lese før og under turen? Tenker da på havneguider for vestkysten av europa og middelhavet, narrativer fra folk som har gjennomført tilsvarende reise, og kanskje spesielt literatur om hvordan det er å navigere seg gjennom den engelske kanal og gibraltarstredet. Siden vi vil prøve å legge opp en komplett rute før vi setter av sted hadde det vært utrolig hjelpsomt med en bok eller literatur som kommer med forslag til seilruter og etapper.

Anbefaler dere å besøke Nautisk forlag, de skal være den mest komplette forretningen for kart og litteratur om havner og langtur-seiling.

http://www.nautisk.no/

Sitat

2. Vi kommer til å gå til anskaffelse av GPS med kartplotter, men må også ha papirkart for hele ruten. Hvor/hvordan kan vi få tak i dette til en rimelig penge? Vil håndholdt GPS være greit nok til denne turen, og evt. en GPS som kan anbefales?

Nautisk Forlag skaffer alt, men det er neppe billig. Ta kontakt med havseilerklubben (intern klubb i KNS), de har sikkert folk med solid erfaring, gode råd, og kan tipse om hvor dere får billige brukte kart.

Jeg ville satset på noe større enn en håndholdt GPS. Lenge siden jeg var ajour her, men det må vel finnes noen mindre plottere med god funksjonalitet. Dette må dere bare sette i gang let etter på nettet!

Ser at Nautisk Forlag har tilbud på små kartplottere som inkluderer kart for hele Europa.

http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Kartplott...plotter/A-serie

Hvor godt dette fungerer, vet jeg ikke - det får dere se nærmere på. Let litt rundt, kanskje får dere en god løsning rimeligere andre steder.

Sitat

3. Trimaranen er fra tidlig 70-tall og har ytterst sparsomt med elektronisk utstyr (som vil si intet elektronisk utstyr). Hvor mye er egentlig nødvendig? Vi har lekt litt med tanken på å gå til inskaffelse av radar og en slik sender som sender posisjonen vår. Dette er mest for sikkerhet, fordi tanken på å bli rent ned av et stort skip virker skremmende. Er det en verdi i slikt utstyr?

Jeg ville ikke ha gått gjennom den Engelse kanalen uten radar! I det hele tatt - radar ville jeg ikke vært foruten ved døgnet rundt seilas. Regner også med at dere selvfølgelig har VHF ombord, fast installert med antenne over masten.

Sitat

4. Hva slags annet elektronisk utstyr kan det være verdt å investere i? I utgangspunktet tenkte jeg å kjøpe håndholdt GPS med plotter, bruke min gamle GPS som backup, kart, og håndholdt VHF. Er det noen verdi i utstyr som vindmåler, logg, autopilot, etc? Jeg har aldri seilt med slikt utstyr...

Jeg ville installert solcellepanel med en god regulator. Eksempelvis noe slikt som dette:

Solpanelregulator MaxPower. Optimerar laddningen från solceller med MPPT-teknik som omvandlar överspänning till ström. Upp till 35% mer laddning. H145xB110xD50mm. För en eller flera paneler, max 130W

http://www.napssyste...solpaneler.html

Jeg har selv regulatoren Maxpower og et NAPS panel på 130W.

Autopilot er jo ikke absolutt nødvendig hvis man minst to ombord. Men det jeg ville ikke vært autopilot foruten, det gjør turen langt mer komfortabel.

Sitat

5. Til dere som evt. har erfaring med flerskrogsbåter; er det noe særlig å vinne fartsmessig på å investere i en Gennaker før vi drar? Vi har en drifter og en 140% genoa for øyeblikket...

I meget lett vind er kan en Gennaker øke farten på slør med 2 knop sammenliknet med bruk av Genua. Når det er varmt, får man også en velkommen sval lufting ombord ved bruk av Gennaker under slike forhold.

Sitat

Der bør vurdere å gå gjennom Caledonian Kanalen http://www.waterscap...aledonian-canal
Ved å ta turen tvers gjennom Skotland og gå ut i Irskesjøen og vest av Great Britan, unngår dere gjennomfarten av den engelske kanal.
Ellers bør dere jo se an værutsiktene nøye før dere krysser over Biscaya.
0

#5 Medlemmet er offline   finnsailer 30 

• Matros
  • Ble med: 26-February 08
  • Sted:larvik
  • Din hjemmehavn:larvik
  • Motortype:volvo penta 2030
  • Båttype::finnsailer 30

Posted 15 March 2010 - 15:59

Ser at dere allerede har fått mange fornuftige råd, men supplerer gjerne litt. Har selv gått den engelske kanal i en 31-fotor, og synes Caledoniakanalen virker som et bedre alternativ. Den engelske kanal er SVÆRT trafikkert, og trafikkbildet kompliseres ytterligere av hurtige luftputeferger mellom Frankrike og England. I tillegg er det viktig, - i alle fall veldig nyttig, å sette seg inn i strømtabellene. Tåke er også et problem. Vi gikk mellom separasjonssonene, med tung trafikk på begge sider, og det fungerte greit. Men Caledoniakanalen byr nok på en roligere, og flottere seilas.
Når det gjelder navigasjonsutstyr, ville jeg nok satset på to billige GPSer fremfor EN kartplotter. (Dersom budsjettet er begrenset). En rimelig elektrisk autopilot og et par kraftige solcellepanel ville stått høyt på min utstyrsliste. (Vindror fungerer visstnok dårlig på en trimaran fordi båten seiler samme hastighet som vinden... - dessuten er det dyrt!).
Men har dere vurdert muligheten for å ta trimaranen som dekkslast på en norsk båt inn i Middelhavet? Har hørt om andre som har fått rimelig frakt, - en mindre trimaran veier jo heller ikke så mye... Bon voyage , - uansett!
0

Share this topic:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte nytt emne
  • You cannot reply to this topic