Havgapet: Buster Magnum - Havgapet

Hoppe till innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte nytt emne
  • You cannot reply to this topic

Buster Magnum Båten sank i båthus

#1 Medlemmet er offline   runar 

• Matros
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 11-January 09
  • Din hjemmehavn:Farsund
  • Motortype:Buster magnum
  • Båttype::Suzuki 225

Posted 31 January 2010 - 20:27

Har (hadde) en Buster Magnum med 225 hk som gikk ned mens den lå i båthus. Båten lå innfrosset i begynnelsen av januar, og 2 uker etterpå får jeg beskjed om at den var gått ned. Det blir hevdet at isen "vokser" oppover skrogsiden slik at selvlenseren virker som en selvfyller.

Finner dette noe usannsynlig. Det er ikke dokumentasjon for at båten gikk ned når isen forsvant. Kan ha skjedd en uke etterpå.

Har noen opplevd noe lignende / hørt samme forklaring ifb med at andre båter som har gått ned. Ettersom båten lå i båthus har det ikke kommet vann / snø / is oppi båten.
0

#2 Medlemmet er offline   rose 

• Admiral
  • Gruppe: Admin
  • Ble med: 21-March 05
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Romerike
  • Land:

Posted 31 January 2010 - 20:47

Bare en teori, hvis båten lå i båthus er det ikke mulig at den fryser fast i et stort flak inni båthuset og det lille tidevannet som er gjør resten av jobben?
0

#3 Medlemmet er offline   Tintin 

• Kvartermester
  • Ble med: 21-January 07
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Båttype::Buster XL

Posted 03 February 2010 - 16:51

Hvor gammel er Bustern? Har hørt om noen Magnum som har gått ned ved kai. Årsaken skulle visst ligge i at lensepumpa ikke gikk automagisk.
0

#4 Medlemmet er offline   runar 

• Matros
  • Ble med: 11-January 09
  • Din hjemmehavn:Farsund
  • Motortype:Buster magnum
  • Båttype::Suzuki 225

Posted 03 February 2010 - 23:22

2004 modell og lensepumpen virket og er automatisk.
0

#5 Medlemmet er offline   Europall IV 

• Member of Honour
  • Ble med: 24-April 05

Posted 04 February 2010 - 06:19

Jeg kan bekrefte at isen kryper oppover skutesiden på et skip som ligger stille så lenge isdannelsen pågår. I all min enkelhet så tror jeg det samme vil skje med et lystfartøy og så jeg syntes teorien din høres plausibel ut. Ligger båten ute om vinteren så skal selvlensingen stenges mener jeg å ha lest på If sin hjemmeside. Når det først er gått galt så håper jeg at det er dette som har skjedd og at du ikke finner sprekker eller hull i skutesiden. Synd at motoren druknet, er litt jobb med å fikse det. Og er kanskje ikke helt greit å få forsikringen til å dekke dette.
0

Share this topic:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte nytt emne
  • You cannot reply to this topic