Havgapet: LapTop og tilhørende duppeditter. - Havgapet

Hoppe till innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte nytt emne
  • You cannot reply to this topic

LapTop og tilhørende duppeditter. Hovedfokus til båtbruk.

#1 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 21-March 05
  • Kjønn:Mann
  • Land:
  • Båttype::Ja, det også!

Posted 18 January 2010 - 15:18

Hva folk tenker seg av LapTop til båtbruk er nok ganske så forskjellig. Men jeg håper og tror at man ved felles innsats
kan få frem informasjon og idéer som vi alle kan ha glede av. Og for all del: Ikke la "båtbruk" sette bom for innlegg
med annet fokus. Uansett hvor og til hva vi bruker en LapTop, så er det mye som er felles for oss alle

LapTop'en jeg har er to år gammel. For to år siden var den et kupp. Men i dag er den med sine 2,8 kg, inntil 2 timer batteritid,
160GB harddisk til en pris på ca. kr. 5000,- kommet fullstendig i bakleksa i forhold til hva som tilbys i dag.

I løpet av disse årene har jeg oppdaget at det er mengder av svært nyttig relevant informasjon om steder og havner,
dagsaktuelle begivenheter, - tilgjengelig på Internett. For ikke å snakke om alt som har med farvann og sikkerhet å gjøre.
Hva jeg vil bruke LapTop'en til, og når jeg vil bruke den - i båt - er nå annerledes enn jeg så for meg i 2008.

Så velkommen med på denne tråden!

Denne synes jeg kunne vært noe ombord til sommeren:

Asus UL30A: Lekker og liten med ekstrem batteritid.

Postet bilde

Test 13.12.2009: http://www.vg.no/tek...hp?artid=596708

Etter hvert har de minibærbare vokst seg fra å være små knøttmaskiner med 7-tommers skjerm og ytterst svak maskinvare
til dagens modeller som kan leveres med 11,6 tommers skjerm, tokjerneprosessorer, to gigabyte minne og voksen gigabyte harddisk.
Større skjerm og sterkere prosessor til tross, er ikke disse maskinene gode nok til å erstatte vanlige bærbare.

Ønsker du det beste fra to verdener er det langt mer aktuelt å ta en titt på CULV-baserte maskiner. CULV-modellene er utviklet med
lavt strømforbruk og mer brukendes ytelse i tankene.

Prosessorene er kraftigere, du har gjerne mer minne, harddiskene er større og skjermen er 13,3 tommer på de mest aktuelle modellene.
Ytelsen er ikke helt på høyde med vanlige Centrino-baserte bærbare, men det de taper i ytelse tar de igjen i mobilitet - og ikke minst i batteritid.

Vi har hatt Asus UL30A inne til test. Dette er en relativt liten og svært portabel bærbar. Skjermen er på 13,3 tommer med 1 360 x 768 pikslers oppløsning.

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...amp;plid=111848

Dagspris hos MPX er kr. 5.690,-

MPX skriver:

Asus er videre noe av det beste i klassen. Kvaliteten virker upåklagelig og ytelsen er god nok til det meste, rent bortsett fra om du ønsker
å spille nye spill. Det mest imponerende er likevel batteritiden. Vi målte den til nesten 11 timer, noe som må sier å være på grensen til ekstremt.

Denne utgaven har et 4400mAh batteri.

* Dimensjoner (BxDxH):
* Vekt: 1.5 kg
* Prosessor: Intel SU7300(3M Cache, 1.30 GHz, 800 MHz FSB)
* RAM: 4GB DDR2 (2048MBx2 installert)
* Kortleser: Ja
* Harddisk: 500 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm
* Optisk lagring: Nei
* Støynivå: 25.9dB(IDLE)
* Skjerm: 13.3"
* Grafikk-kontroller: Intel GMA 4500MHD
* Lydutgang: Lydkort
* Nettverkstilknytning: Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, Bluetooth
* Tilkoblinger: 1 x skjerm/video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15), 1 x HDMI, 1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base
-T - RJ-45, 1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm, 1 x hodetelefoner - utgang, 3 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A
* Notebook-kamera Integrert: 0,3 Megapiksler
* Inn-enhet: Tastatur, touchpad
* Batteri: Litiumion, 8 cellers 4400mAh
* Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium
* Garanti: 2 år

0

#2 Medlemmet er offline   rose 

• Admiral
  • Gruppe: Admin
  • Sted:Romerike
  • Land:

Posted 18 January 2010 - 18:45

Det er vel ikke så mye å tilføye bortsett fra at jeg ikke skjønner hvorfor pc'n skal være bare på 13 tommer selv om det er båtbruk som er tanken. Ingen grunn til å ha liten skjerm av den grunn. Kjøper man pc med nye friske krefter er det gjerne slik at den maskinen blir brukt hele tiden. Batterikapasitet synes jeg heller ikke har så stor betydning, hvis det skal gå på bekostning av viktigere ting.

En annen ting er at disse maskinene du vurderer ikke har DVD etter hva jeg kan skjønne, da blir det litt håpløst i lengden selv om det er andre muligheter å flytte inn og ut data.
0

#3 Medlemmet er online   M/S Bastard 

• Admiral
  • Ble med: 06-June 05
  • Sted:Verdens navle
  • Din hjemmehavn:Holmestrand
  • Motortype:Perkins 4.236
  • Båttype::Sagen 30

Posted 18 January 2010 - 19:14

Kikket litt på mini bærbare, men ser ut til at de ikke leveres med optisk enhet.

Da kan man like gjerne gå for en "vanlig" bærbar med optisk enhet til en lavere pris
Bærbare har jeg lite greie på, da det er merkebasert.
Litt annet med stasjonær som jeg skrur sammen selv, da får man det beste fra flere verdener

Følger dog med på bærbar diskusjonen, så stå på :thumbup:
0

#4 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Land:

Posted 18 January 2010 - 20:09

Visa innleggrose på Jan 18 2010, 18:45 sa:

Det er vel ikke så mye å tilføye bortsett fra at jeg ikke skjønner hvorfor pc'n skal være bare på 13 tommer selv om det er båtbruk som er tanken. Ingen grunn til å ha liten skjerm av den grunn. Kjøper man pc med nye friske krefter er det gjerne slik at den maskinen blir brukt hele tiden. Batterikapasitet synes jeg heller ikke har så stor betydning, hvis det skal gå på bekostning av viktigere ting.

En annen ting er at disse maskinene du vurderer ikke har DVD etter hva jeg kan skjønne, da blir det litt håpløst i lengden selv om det er andre muligheter å flytte inn og ut data.

Nå håper jeg at forskjellige syn kommer til uttrykk, gjerne friske utspill som skaper debatt! Det kan være nyttig i den prosessen det er å velge seg nytt utstyr. Man vektlegger ikke alltid likt, og man har egne grunner for valg som andre ikke vil ta.

Mener å se en tendens til at "båtfolk/folk i båt" ønsker stor batterikapasitet, eller lang "batteritid" som enkelte journalister og testere kaller det.

Jeg ønsker meg også lang "batteritid". Etterhvert har jeg lagt inverteren ("varmeovnen") ombord for hat, min LapTop skal visstnok ha batteritid på 2 timer. Kan hende det er riktig når den er påslått i "hvilemodus". For meg er det plagsomt raddemikk å ha ledninger fra 12V uttak til inverteren, så standard adapter for 220V tilslutning videre til LapTopen, alltid når den skal brukes. Og i praksis er det bare et sted i båten jeg kan sitte med dette. Dette herket av ledninger og duppeditter er alltid i veien om noen skal forflytte seg - dette bidrar ikke til god stemning ombord. Vekk med det!

En LapTop som har 10+ timer batteritid, kan jeg bruke flere steder, i prinsippet "hvor som helst". I kabinen under dekk, i salongen, på akterdekket - sogar sitte på land. Flott! Med en "Vanson Auto Power Adaptor for Notebook Computer" kan jeg lade opp batteriet når det trengs, gjerne når jeg går for motor og har stort strømoverskudd fra ladac-systemet. Dette liker jeg!

Jeg har levd i to år med en skjerm som er på 15,4 tommer. Den er mer enn stor nok for meg til mitt bruk. Hjemme har jeg en stasjonær PC med en for meg super skjerm - denne PC'en bruker jeg 98% av tiden hjemme. Men til småbruk ellers og spesielt i båten, kan jeg leve godt med 13,3 tommer skjerm. Dette sammen med en del andre detaljer gjør at LapTop'en blir lettere. I stedet for 2,8 kg kan jeg kanskje greie meg med 1,5 kg. Og det er en vesentlig forskjell, for meg.

Ja, jeg vil ha en DVD! Men det kan jeg få ved å kjøpe en liten "duppeditt" versjon som ikke behøver å veie mer enn 0,3 kg.

Her er et eksempel: http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=110607

Det er et godt utvalg av slike!
0

#5 Medlemmet er online   M/S Bastard 

• Admiral

Posted 18 January 2010 - 20:24

Nok en duppeditt da jo :sarcastique: Men spilleren kan jo hentes når man trenger den selvsagt, er jo ikke noe man bruker hver dag det.

Leste litt på ett annet forum når jeg søkte litt på minibærbar, 13 tommer bør man ha, ved mindre skjerm blir det mye scrolling når man surfer på nett bla.
Scrolling sideveis etter som jeg skjønte.
Videre så var det ikke noe sjakktrekk og legge inn office f.eks, da ble maskinen treg.

Var en del anbefalinger om og legge inn Linux, de skal ha laget en versjon for minibærbar visstnok.
Nå er ikke jeg så mye inne i dataverdenen lenger så jeg har ikke klart og navigere meg fren i jungelen av det som finnes
0

#6 Medlemmet er offline   rose 

• Admiral
  • Land:

Posted 18 January 2010 - 20:54

Visa innleggM/S Bastard på Jan 18 2010, 20:24 sa:

Leste litt på ett annet forum når jeg søkte litt på minibærbar, 13 tommer bør man ha, ved mindre skjerm blir det mye scrolling når man surfer på nett bla.
Scrolling sideveis etter som jeg skjønte.
Videre så var det ikke noe sjakktrekk og legge inn office f.eks, da ble maskinen treg.

Var en del anbefalinger om og legge inn Linux, de skal ha laget en versjon for minibærbar visstnok.
Nå er ikke jeg så mye inne i dataverdenen lenger så jeg har ikke klart og navigere meg fren i jungelen av det som finnes

Nope, stemmer ikke noe av det. Jeg har en pc med 10,2 tommers skjerm. Ingen sideveis scrolling, men det blir en del scrolling opp/ned.

Det er to typer av de minibærbare, den ene kom uten optisk harddisk, kun med en brikke på noen giga. Denne er kun brukbar med Linux og det er bare såvidt. Man kan installere XP på den via noen tricks men da må du ha gooooood tid, både ved oppstart og bruk. I realiteten ubrukelig uansett operativsystem så snart du åpner det, sammenslått kan du slå fra deg på puben med den. :biggrin:

Den jeg har er oppsatt med 1 Gb minne og 160 Gb harddisk og kjører XP. Fungerer greit, selv om den ikke hadde hatt vondt av 2 Gb minne. Helt ok pc hvis man ikke har trøbbel med synet, eller har noe annet for hånden.
Kan ikke se noen problemer med å bruke Office på den med harddisk. Den er ingen dragster i utgangspunktet så om den sliter litt med office også går det i samme gryta.

Ingen av de to jeg nevner er noe å kjøpe hvis bruken er mer enn meget sporadisk.

De litt større som Skogsmatrosen er inne på kjører både Win 7 og Office uten problem. Jeg ville nok vektlagt litt andre ting enn SM men vi er alle forskjellige og med forskjellig bruk og behov.
0

#7 Medlemmet er online   M/S Bastard 

• Admiral

Posted 18 January 2010 - 20:59

Linux er gratis da, så det er ett pluss.
Ikke noe av det andre stemte? Tar fjortisene så feil da? Det kommer vel an på hva som prioriteres vil jeg tro.

Nei, jeg skal ikke ha noe bærbart sjøl tror jeg.
Skal mekke meg en stasjonær som nevnt før, den kan brukes til en hel masse om jeg vil.
Krever jo en del strøm såklart, men pytt pytt
0

#8 Medlemmet er offline   rose 

• Admiral
  • Land:

Posted 18 January 2010 - 22:00

Visa innleggM/S Bastard på Jan 18 2010, 20:59 sa:

Linux er gratis da, så det er ett pluss.
Ikke noe av det andre stemte? Tar fjortisene så feil da? Det kommer vel an på hva som prioriteres vil jeg tro.

Tja Linux er kjedelig men greit nok, men savnet av Windows vil nok få deg til å innstallere det etterhvert. :biggrin:

Ja fjortisene tar feil mht. påstand om Office og sideveis scrolling. Når det gjelder påstand om minimum 13 tommers skjerm er jeg helt enig. Men da er det ikke minipc lenger.
0

#9 Medlemmet er online   M/S Bastard 

• Admiral

Posted 18 January 2010 - 22:18

Medium pc :thumbup:

Mulig linux er kjedelig, men syns da ikke Windows er så spennende heller akkurat.
Jeg kunne kjørt Linux på minipc, da jeg mest sansynlig kun hade brukt den til surfing og e-post alikvel.

Tror nok bruksmønsteret har mye og si hva man velger. Så vi får nok bare være uenig tror jeg :thumbup:

Sjøl har jeg store planer med stasjonær pc, multimedia senter, kartplotter osv
Veien dit er dog lang.
0

#10 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Land:

Posted 20 January 2010 - 12:58

Hvis batteritid er viktig for deg når du først ser på mini-bærbar LapTop så er nykommeren Asus Eee PC 1005P kanskje noe for deg.

http://www.teknofil.no/wip4/temasider/asus.../d.epl?id=42019

Kjappe tekniske data:
10 tommers skjerm - 1024 x 600 piksler
Intel Atom N450 - 1,66 GHz
160 GB harddisk - 5400 RPM
1 GB RAM
Intel GMA 3150 grafikk
10/100 LAN, 802.11b/g WLAN
Størrelse: 26,2 x 17,9 x 3,7 cm
Vekt: 1,3 kg
Pris: omtrent 2500 kr.

Denne LapTopen sies å ha 11 timer batteritid. :biggrin:
0

#11 Medlemmet er online   M/S Bastard 

• Admiral

Posted 20 January 2010 - 16:41

Spørsmålet blir da, hva regnes som batteritid?

Er det standby eller kontunuerlig bruk som menes da?
0

#12 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Land:

Posted 20 January 2010 - 17:06

Batteritid er, slik jeg har forstått det, ikke et presist begrep. En ting er hva produsentene oppgir det til, en annen hva som kommer frem under tester utført av andre. Jeg har sett at enkelte testere belaster maskinen ekstremt for å komme frem til en slags "minimum" batteritid. Da kan verdien bli 40% av hva produsenten har oppgitt.

LapTop'ene jeg har trukket fram så langt på denne tråden har store batterier i forhold til det som er normalt. Det, sammen med at komponentene stadig blir mer "strømgjerrige", gjør at batteritiden forbedres, om ikke annet!
0

#13 Medlemmet er online   M/S Bastard 

• Admiral

Posted 20 January 2010 - 17:48

Nemlig, så da må man bruke de "ekstreme" testene for og få ett riktig bilde av ytelse. For min del ihvertfall
0

#14 Medlemmet er online   M/S Bastard 

• Admiral

Posted 22 January 2010 - 15:19

LENOVO Ideapad/Netbook S10-2 Intel Atom N280 Sort 10.1" 1GB 250GB WIN7 Starter

Kun 2495,-
0

#15 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Land:

Posted 22 January 2010 - 16:43

Smart klone-løsning fra Iomega.

http://www.dinside.n...n-din-paa-denne

Har det hendt at du har sittet på jobben, skolen eller et annet sted borte fra heimen,
og skulle absolutt hatt tilgang til programmene og filene som du har liggende på hjemme-PCen?
Hvis du nikker nå, er du i målgruppen for en ganske så innovativ løsning fra Iomega.

V.Clone er navnet, og er i praksis et program som lar deg ta kopi av Windows-installasjonen din,
inkludert alle programmer, innstillinger og brukerfiler til en ekstern harddisk. På den måten har du
laget en sikkerhetskopi av alt, men det er ikke det som er det oppsiktsvekkende med denne løsningen.
Det er nemlig at du kan bruke sikkerhetskopien aktivt andre steder!

Når du putter disken inn i USB-porten på en annen PC, får du nemlig muligheten til å kjøre
hjemme-PC-en din virtuelt, i et programvindu!

Les mer via linken over!

:thumbup:
0

#16 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Land:

Posted 27 January 2010 - 16:11

Få mer ut av din minibærbare.

Har du fulgt moten og kjøpt deg en minibærbar LapTop med minimalistiske ressurser,
er det kanskje ikke så mye å gjøre med det.

Vel, i følge www.teknofil.no er ikke alt håp ute...

http://www.teknofil.no/wip4/faa-mer-din-mi.../d.epl?id=42117
0

#17 Medlemmet er offline   Skogsmatrosen 

• Admiral
  • Land:

Posted 11 February 2010 - 12:43

Smart bruk av minnepinnen.

Dette har du kanskje ikke tenkt på.

http://www.teknofil.no/wip4/god-bruk-minne.../d.epl?id=42216

Et avsnitt omhandler "portabel programvare" som kan kjøres fra minnepinnen. :thumbup:
0

Share this topic:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte nytt emne
  • You cannot reply to this topic