kan få frem informasjon og idéer som vi alle kan ha glede av. Og for all del: Ikke la "båtbruk" sette bom for innlegg
med annet fokus. Uansett hvor og til hva vi bruker en LapTop, så er det mye som er felles for oss alle
LapTop'en jeg har er to år gammel. For to år siden var den et kupp. Men i dag er den med sine 2,8 kg, inntil 2 timer batteritid,
160GB harddisk til en pris på ca. kr. 5000,- kommet fullstendig i bakleksa i forhold til hva som tilbys i dag.
I løpet av disse årene har jeg oppdaget at det er mengder av svært nyttig relevant informasjon om steder og havner,
dagsaktuelle begivenheter, - tilgjengelig på Internett. For ikke å snakke om alt som har med farvann og sikkerhet å gjøre.
Hva jeg vil bruke LapTop'en til, og når jeg vil bruke den - i båt - er nå annerledes enn jeg så for meg i 2008.
Så velkommen med på denne tråden!
Denne synes jeg kunne vært noe ombord til sommeren:
Asus UL30A: Lekker og liten med ekstrem batteritid.

Test 13.12.2009: http://www.vg.no/tek...hp?artid=596708
Etter hvert har de minibærbare vokst seg fra å være små knøttmaskiner med 7-tommers skjerm og ytterst svak maskinvare
til dagens modeller som kan leveres med 11,6 tommers skjerm, tokjerneprosessorer, to gigabyte minne og voksen gigabyte harddisk.
Større skjerm og sterkere prosessor til tross, er ikke disse maskinene gode nok til å erstatte vanlige bærbare.
Ønsker du det beste fra to verdener er det langt mer aktuelt å ta en titt på CULV-baserte maskiner. CULV-modellene er utviklet med
lavt strømforbruk og mer brukendes ytelse i tankene.
Prosessorene er kraftigere, du har gjerne mer minne, harddiskene er større og skjermen er 13,3 tommer på de mest aktuelle modellene.
Ytelsen er ikke helt på høyde med vanlige Centrino-baserte bærbare, men det de taper i ytelse tar de igjen i mobilitet - og ikke minst i batteritid.
Vi har hatt Asus UL30A inne til test. Dette er en relativt liten og svært portabel bærbar. Skjermen er på 13,3 tommer med 1 360 x 768 pikslers oppløsning.
http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...amp;plid=111848
Dagspris hos MPX er kr. 5.690,-
MPX skriver:
Asus er videre noe av det beste i klassen. Kvaliteten virker upåklagelig og ytelsen er god nok til det meste, rent bortsett fra om du ønsker
å spille nye spill. Det mest imponerende er likevel batteritiden. Vi målte den til nesten 11 timer, noe som må sier å være på grensen til ekstremt.
Denne utgaven har et 4400mAh batteri.
* Dimensjoner (BxDxH):
* Vekt: 1.5 kg
* Prosessor: Intel SU7300(3M Cache, 1.30 GHz, 800 MHz FSB)
* RAM: 4GB DDR2 (2048MBx2 installert)
* Kortleser: Ja
* Harddisk: 500 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm
* Optisk lagring: Nei
* Støynivå: 25.9dB(IDLE)
* Skjerm: 13.3"
* Grafikk-kontroller: Intel GMA 4500MHD
* Lydutgang: Lydkort
* Nettverkstilknytning: Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, Bluetooth
* Tilkoblinger: 1 x skjerm/video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15), 1 x HDMI, 1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base
-T - RJ-45, 1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm, 1 x hodetelefoner - utgang, 3 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A
* Notebook-kamera Integrert: 0,3 Megapiksler
* Inn-enhet: Tastatur, touchpad
* Batteri: Litiumion, 8 cellers 4400mAh
* Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium
* Garanti: 2 år
Hjelp