Trond
Vedlikehold/service av påhengs
Posted 17 February 2010 - 19:52
Jeg har også en 5 hk Mariner som er veldig tung å få i gir. Hvis jeg bruker krefter klarer jeg å tvinge den men girarmen er seig og tung. noen ide hva som kan være gale? Jeg forstår at den mest sannsynlig må demonteres, tenkte at det kunne være greit å spørre her uansett.
. Malingen på stammen har også begynt å flasse av, der er det vel bare til å pusse, grunne og male over igjen?
Trond
Trond
Posted 17 February 2010 - 20:02
På stammen tipper jeg du har ett plastlokk, evt gummiplugg.
Åpner du denne kommer du til stagene til gearsjalteren.
To stag er sammenkoblet her, og ved en forskyvning på festemekanismen så kan det bli problemer med gearingen.
Jeg fikset dette på en 4 (eller er det 5 hk jeg har tru) jeg kjøpte.
Fikk motoren for 400 fordi den ikke gikk i gear, det tok meg ett par timer inkludert søking på nett og fikse dette.
Måtte kjøpe en brukt utvendig sjalter også fordi denne var knekt.
Kostet på den motoren 400 i brukte deler og nå er den så god som ny
Åpner du denne kommer du til stagene til gearsjalteren.
To stag er sammenkoblet her, og ved en forskyvning på festemekanismen så kan det bli problemer med gearingen.
Jeg fikset dette på en 4 (eller er det 5 hk jeg har tru) jeg kjøpte.
Fikk motoren for 400 fordi den ikke gikk i gear, det tok meg ett par timer inkludert søking på nett og fikse dette.
Måtte kjøpe en brukt utvendig sjalter også fordi denne var knekt.
Kostet på den motoren 400 i brukte deler og nå er den så god som ny
Posted 17 February 2010 - 20:05
Har du sjekket tilstand på gearolje? Om det er gearolje, om den er grå (vann) etc. Det er vel mest vanlige årsak til ugrei gearing hvis du ikke har ulyder da.
Pusse, grunne og male = ny motor
Pusse, grunne og male = ny motor
Posted 17 February 2010 - 20:12
Her er kanskje problemet ditt, nr 11
Denne var forskjøvet på min motor, slik at den bare hadde fri og revers.
Denne var forskjøvet på min motor, slik at den bare hadde fri og revers.
Posted 17 February 2010 - 22:26
Fantastisk, det gir meg svar på alt jeg lurte på
. Steike, så bra dette forumet er
Trond
Trond
Posted 17 February 2010 - 23:21
Hum... Glemte jeg å fortelle det..
Selger viste meg at motoren gikk i gir hvs han tok av dekselet og beveget direkte på stangen som får ned i stammen. Så feilen ligger vel i en overføring fra spaken til denne stangen...
Så han hvertfall...
Selger viste meg at motoren gikk i gir hvs han tok av dekselet og beveget direkte på stangen som får ned i stammen. Så feilen ligger vel i en overføring fra spaken til denne stangen...
Så han hvertfall...
Posted 11 March 2010 - 19:07
Mariner har kuler i posisjoneringen til sjalten.
Disse har en tendens til gå seg til når godset i sjalten blir slitt. Jeg har sett dette før på eldre Marinermotorer.
Disse har en tendens til gå seg til når godset i sjalten blir slitt. Jeg har sett dette før på eldre Marinermotorer.
Hjelp