Hoppe till innhold

Kjøp/bruk av VHF-radio

• Please log in to reply
91 replies to this topic

#1 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Nordmøre
  • Motortype:Bukh 48 Hk turbodiesel 1985
  • Båttype::Tobias 21 combi 1985 utmerket stand - ca 1 200 timer

Posted 05 March 2007 - 19:21

I båten min er det installerter en VHF-radio av "gammelt" format. (Jeg har ikke sertifikat, men den står da på likevel. En har vel plikt til å lytte så sant slik radio er ombord).

Den står stand by på kanal 16 og jeg hører når den ene samtalepartneren snakker, men ikke hvilke svar som gis. (antakelig er det avsender jeg hører). Kunne også ha vært interessant å høre både anrop og svar - det kan jo være nødsituasjoner.

Jeg har i tankene at jeg kanskje skal kjøpe en mer moderne VHF-radio. Og det kan jeg vel gjøre og installere den uten å ha sertifikat??

Disse radioene er nok så vidt billige at det ikke blir så mange kronene å sopare på import fra USA. Dessuten er antakelig? USA telefonene ikke "brukandes" her i landet.

Er det noen som har hatt bruk for VHF-radioen?

#2 Skogsmatrosen

Skogsmatrosen

Admiral

• Medlem
  • 5449 Innlegg:
  • Sted:Eget møblert hjem.
  • Land: Country Flag
  • Båttype::Ja, det også!

Posted 05 March 2007 - 19:37

Bruker VHF'en til å snakke med andre båter, og til å høre værmeldinger som gjelder farvannet jeg ferdes i. Stockholm Radio har en utmerket værvarslingstjeneste for kystnære farvann. Ellers har jeg kalt opp Tjøme Radio en gang for å rapportere om drivtømmer i sjøen. De varsler alle om fare på sjøen. Jeg husker også en tidlig morgen hvor været egentlig var varslet svært godt, plutselig kommer varsel om sterk kuling i området vi skulle gå. Vi fikk revet skikkelig i tide, takket være Tjøme Radio.

Man vet jo aldri bestemt når man skulle trenge hjelp, da er i tilfelle VHF'en god å ha. Ellers har jo familie på land alltid muliheten til å kunne nå meg, mobiltelefonen har ikke god nok dekning overalt.

Får en ny moderne VHF nå, den er også slik at jeg kan "ringe" direkte til andre som har denne typen VHF.

Jeg ville ikke være uten VHF, - det er i alle fall helt sikkert!

#3 CB.

CB.

Admiral

• Admin
  • 14935 Innlegg:
  • Sted:Bærum

Posted 05 March 2007 - 21:59

Det er da lovpålagt å ha sertifikat for å bruke Vhf.

#4 Chriz

Chriz

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1379 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 22:18

Eve vil nok få problemer med å få kjøpt ny maritim VHF.
Men det er sikkert ikke noe problem å få tak i en uregistrert radio. Dessverre nok av dem...

Det er og lovpålagt å ha serfikat for å bruke VHF, men har man VHF i båten kan ingen arresteres for å ha på denne bare ikke brukes.

Eve, du får ta VHF serfikatet. Innehar ikke dette selv, men har lest pensum og prøvd meg på en test på nettet og det er skremmende enkelt.
Litt lesing så er den i boks... med eller uten tidligere erfaring...

#5 Chriz

Chriz

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1379 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 22:21

Den står stand by på kanal 16 og jeg hører når den ene samtalepartneren snakker, men ikke hvilke svar som gis. (antakelig er det avsender jeg hører). Kunne også ha vært interessant å høre både anrop og svar - det kan jo være nødsituasjoner.

Eve, kanal 16 er en simplex kanal så det hjelper nok ikke med en annen radio.
Bruk heller penger på en ny antenne. Er antenna like gammal som båten er nok den synderen til dårlig mottak.

Ny antenne med ny kabel + plugger er tingen...

#6 Lars H.

Lars H.

Admiral

• Medlem
  • 3561 Innlegg:
  • Kallesignal:LA4608
  • Din hjemmehavn:Son
  • Motortype:Yanmar 4JHE 44Hp diesel
  • Båttype::Saga27 snekke

Posted 05 March 2007 - 22:47

Hei.

Å ja da, mange ganger, og til så mangt. Hver gang jeg er utpå lytter jeg på værmeldingen, og glemer jeg det, kaller jeg opp kystradiostasjonen og får gjenntatt værmeldingen.

Før mobiltelefonenes tid, brukte jeg den flittig til å ringe til "de der hjemme".

Selv har jeg aldri hatt behov for å sende nødmelding, men har flere ganger vært involvert i slik nødtrafikk, både fra egen båt og da jeg jobbet på oljeplattform i Nordsjøen. En gang var det en båt som var i alvorlig nød, men Tjøme klarte ikke å oppfatte om havaristen var ved Tvistein eller Tristein p.g.a dårlig sender ombord i havaristen. Og å slippe å sende ut en redningsskøyte til hvert sted, var jo greit. De to stedene er på hver side av Oslofjorden. Men jeg lå slik til at jeg med sikkerhet kunne avgjøre hva som ble sagt, og formidlet dette videre til Tjøme radio.

En annen gang var i Nordsjøen utenfor Middelsborgh da vi boret etter olje med Ocean Traveler. Da var det en som ropte Mayday lenger ute fra land enn oss, og kyststasjonen i England kunne ikke høre ham. Men jeg som lå midt imellom, hørte begge. Dermed måtte jeg fungere som releestasjon mellom havarist og land.

Andre ganger har jeg og andre båter i et område etter oppfordring fra kystradiostasjonen vært med på å holde utkikk etter savnete båter.

Så få deg en skikkelig antenne Eve og ta VHF-lappen og registrer VHF'n slik at du får et kalle-esignal. LA8PV er opptatt av Marve Fleksnes!

Lars H.

#7 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 08:42

Så få deg en skikkelig antenne Eve og ta VHF-lappen og registrer VHF'n slik at du får et kalle-esignal. LA8PV er opptatt av Marve Fleksnes!

Ja, antenna er nok like gammel som VHF'n - og båten også for den saks skyld - altså over 20 år.

Det ligger masse lærestoff i permer om VHF i båten, så det er nok noen som har tatt sertifikat (ikke forrige eier) for kallesignalet er pålimt på kontrollbordet.

Av læreboka/permen ser jeg også at det er ganske enkelt pensum.

#8 Lars H.

Lars H.

Admiral

• Medlem
  • 3561 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 09:41

Husker du kallesignalet eve?

Lars H.

#9 mar Brecha

mar Brecha

Admiral

• Medlem
  • 12708 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 10:04

her litt om VHF

http://no.wikipedia.org/wiki/VHF

#10 Europall IV

Europall IV

Member of Honour

• Medlem
  • 5708 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 10:24

Kjøper en VHF i USA så er det fullt mulig å bruke den i Europa. Og du kan registrere den og, så sant den er godkjent av myndighetene i Norge.
Amerikanerene har noen frekvenser vi ikke har og du kan veksle mellom disse vha knappen det står US på , denne knappen finnes på de fleste VHF beregnet på det amerikanske markedet.

#11 Skogsmatrosen

Skogsmatrosen

Admiral

• Medlem
  • 5449 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 10:33

Hvis du lurer på noe om VHF - da anbefaler jeg å begynne her:

http://www.maritimradio.no/

Her finner du info om SRC/VHF sertifikater:

http://www.maritimra..._sertifikat.htm

1. april 2006 erstattet det nye Short Range Certificate (SRC/VHF) det gamle VHF-sertifikatet for fritidsbåter. SRC/VHF er et tidsriktig internasjonalt radiooperatørsertifikat for betjening av moderne maritimt radioutstyr. Bl. a. vil mange båtutleiere i utlandet etterhvert kreve SRC/VHF av turister som leier fritidsbåter med radioutstyr om bord. Nasjonalt vil eksisterende VHF-sertifikater kunne benyttes i mange år fremover.

Så hvis Eve skal ta sertifikat nå, trenger han en ajourført lærebok. Anbefaler heftet fra Læremiddelforlaget som er omtalt under "Pensum" om du går inn på linken jeg har lagt ut over her. :rolleyes:

#12 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 11:07

Husker ikke, men det er noe med Sofie (Sophie) tror jeg, og noen tall. Kommer akkurat fra sjøen nå, men hadde ikke sett spørsmålet ditt før jeg dro utpå. Skal se senere. Det er vel problemfritt å meddele kallesignalet over forumet?

Ser at det arragneres kurs i VHF stadig vekk, og lurer på om det bare er "kjekkt å ha" et slikt sertifikat for meg som ikke ferdes så langt avgårde. Tror nok mobilen har dekning der jeg ferdes.

#13 persson

persson

Løytnant

• Medlem
  • 396 Innlegg:
  • Motortype:TAMD41D
  • Båttype::Nimbus 31C

Posted 06 March 2007 - 11:43

Chriz:

Eve, kanal 16 er en simplex kanal

Kanal 16 är väl inte simplex? Man kan ju både sända och ta emot - dock inte samtidigt. Är det inte en variant av duplex då? 4_12_2.gif . Om man inte hör den ena av två parter på k 16 kan det kanske bero på att avståndet till den ena parten gör att mottagningsförhållandena blir otillräckliga.

Själv har jag bara haft VHF i en säsong, så det är fortfarande nytt för mig. Men mitt intryck är att hittills i mitt båtliv har jag inte mycket nytta av VHF:en. Om jag vill kommunicera med omvärlden är mobiltelefonen överlägsen. Jag saknar aldrig signal och den är betydligt enklare att hantera. Väderprognoser får jag också i mobilen när jag vill.

#14 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 11:49

Eve, kanal 16 er en simplex kanal

Kanal 16 är väl inte simplex?

Hva betyr det at kanalen er/ikke er simpleks?

#15 persson

persson

Løytnant

• Medlem
  • 396 Innlegg:
  • Motortype:TAMD41D
  • Båttype::Nimbus 31C

Posted 06 March 2007 - 13:10

flau Jag har undersökt fakta, vilket jag borde gjort innan jag skrev förra inlägget. Simplex-kanaler, t.ex. kanal 16, fungerar så att man sänder och tar emot på samma frekvens, d.v.s. man kan antingen tala eller lyssna. Duplex-kanaler utnyttjar en frekvens för sändning och en för mottagning. K 16 är alltså simplex precis som Chriz skrev. Men jag tror i alla fall att min förklaring till varför man ibland inte hör den ena av två parter på VHF:en kan vara riktig. hmmm.gif

#16 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 18:27

Sender deg kallesignalet på PM Lars. Er usikker på om det er rett av meg å legge det ut her, da det tilhører en annen person.

Om man inte hör den ena av två parter på k 16 kan det kanske bero på att avståndet till den ena parten gör att mottagningsförhållandena blir otillräckliga.

Ovenstående er det flere som har antydet, men jeg er ikke sikker på at det er dette som er årsaken.

For - i fjor var det en båt som tok inn vatn og hadde motorstopp på Hustadvika. En annen båt kom til unnsetning, og jeg hørte dennes prat, men ikke den nødstiltes. (Alt ordna seg). Jeg var ute på sjøen kanskje bare 15 n.mil unna. Da jeg kom til båthavna var det en nabobåt på havna som hadde overhørt hele dramaet - samtalen mellom begge båtene m.m.

Jeg har mer tro på teorien om antenna?

#17 Lars H.

Lars H.

Admiral

• Medlem
  • 3561 Innlegg:

Posted 06 March 2007 - 22:14

Fakta her er at signalet fra den ene båten er svakt (pga. lang avstand til deg, hindringer som holmer mellom deg og senderen, at han hadde senderen lavt plassert som vanlig på en mottorbåt mens den du hørte hadde antennen høyt oppe i masten eller rett og slett at han har en dårlig sender) og/eller at din mottaker er mindre følsom eller har dårligere antenne enn kompissen din som hørte båten. Dette har ingenting med simplex/duplex å gjøre.

Lars H. cheers

#18 Chriz

Chriz

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1379 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 00:16

Hei,

Det jeg mente med at det var en simplex kanal er at det nok er antennen til Eve som det er noe galt med og ikke radioen.

Feil satt opp radio, eldre type etc som kanskje tanken var da kun en part hørtes og ny radio ville kjøpes var det en klønete måte av meg og forklare at det måtte være noe annet en radioen da alle kjører på samme frekvens og den eneste årsak til at kun en part kom inn var dårlig mottak...

#19 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 09:19

For at det ikke skal være tvil - Det er alltid slik at jeg hører kun en av partene - har aldri fått inn en samtale mellom to båter.

Når det gjelder avstand - så hører jeg godt båter som kan kalle opp Rogaland radio, eller Rogaland som kaller opp andre. Men hva samtalen dem i mellom går ut på hører jeg som sagt ikke.

#20 Lars H.

Lars H.

Admiral

• Medlem
  • 3561 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 11:07

Hei igjen.

Det var da fælt så sta du var i dag da Eve? :lol: Men jeg kan bare henvise til det jeg skrev ovenfor. Har du VHF'n innstilt på en en-frekvens kanal som kanal 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 77, L1, L2, L3, F1, F2 eller F3, er forutsetningen for å høre begge stasjonene som snakker sammen helt det samme. Det er kun styrken på det signalet som kommer gjennom luften og inn gjennom antennen din til radioen som avgjør hva du hører. Basta og punktum finale!

Men når en ikke kjenner systemet, kan en lett bli lurt. Sett at du hører Florø radio kalle opp en båt på nød og kallekanalen 16, men pga. din posisjon hører du ikke båten. Og så blir det tyst. Men det du da ikke vet, er at båten foreslo for Florø radio at de skulle gå til en arbeidskanal (f.eks. kanal 66 som er i ditt område). Dermed bytter de til denne to-frekvenskanalen uten at du vet dette. Hadde du visst dette, kunne du også byttet til kanal 66, men der ville du kun høre Florø radio da dette er en båt til kystradio to-frekvens kanal, og mottakeren din er slik at den er innstilt på den frekvensen kystradioen sender på, og ikke det båten sender på. Hos Florø radio er det selvfølgelig omvendt. Der er VHF'en deres innstilt til å lytte på den frekvensen båten sender på, og selv sende på frekvensen som båten kan få inn.

Oversikt over frekvenser/kanaler og hva de kan brukes til, finner du på min hjemmeside under linker. Direktelink her.

Lars H. no-rge

#21 H.C.Andersen

H.C.Andersen

Matros

• Medlem
  • 85 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 14:10

Hva er problemet her ,da ? Ta VHF sertifikatet, og bli en kyndig bruker av VHF'en. Det er nok av folk som sniker i systemet. Vi seriøse båtfolk har VHF sertifikat, vi har registrert VHF'en, og vi betaler lisensen hvert år.

#22 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 14:14

Hva er problemet her ,da ? Ta VHF sertifikatet, og bli en kyndig bruker av VHF'en. Det er nok av folk som sniker i systemet. Vi seriøse båtfolk har VHF sertifikat, vi har registrert VHF'en, og vi betaler lisensen hvert år.

????????

#23 H.C.Andersen

H.C.Andersen

Matros

• Medlem
  • 85 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 14:50

Skjønner du ikke dette, eve ? Les en gang til hva du selv skriver da. Vi har hørt dette mange ganger før; har en VHF i båten, men............, skal bestandig importere en VHF fra USA..............., skjønner ikke helt hvordan denne greia fungerer....... Du har jo selv en VHF i båten, uten at korrekt eierskifte har funnet sted. Vi andre som har VHF'er på lovlig måte, begynner å bli mektig lei av alle gratispassasjerene. Ta sertifikatet, registrer VHF'en og betal lisensen !

#24 Skogsmatrosen

Skogsmatrosen

Admiral

• Medlem
  • 5449 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 15:03

..... Vi andre som har VHF'er på lovlig måte, begynner å bli mektig lei av alle gratispassasjerene. Ta sertifikatet, registrer VHF'en og betal lisensen !

Er det ikke greiest om du snakker for deg selv? Jeg har ikke noe ønske om å bli regnet med i ditt "vi" her!

Jeg synes reaksjonen din er litt "overkill" her!

#25 Andreas

Andreas

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1076 Innlegg:
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Sjø¸ og fritid

Posted 07 March 2007 - 15:05

Hvor meget koster lisensen nå ?`

Hva skjer om den ikke blir betalt ?

#26 H.C.Andersen

H.C.Andersen

Matros

• Medlem
  • 85 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 15:37

Lisensen er 450,- i året.
Det skjer vel ikke så mye om du ikke betaler. Jeg og alle de som betaler, er med og finansierer dette, sånn at alle som ferdes på sjøen (og andre plasser) har glede av et velfungerende radionett.
Du kan jo også gå inn på www.maritimradio.no
Der finner du jo litt. Men jeg tipper at du vet utmerket godt hva som står på de sidene.

#27 Andreas

Andreas

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1076 Innlegg:
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Sjø¸ og fritid

Posted 07 March 2007 - 17:12

Ja thumbup

450 pr år burde være overkommelig for de fleste for å gjøre bruk av tjenestene. thumbup

#28 Chriz

Chriz

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1379 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 17:51

Hadde jeg kjøpt båt med en uregistrert VHF i så hadde ikke jeg automatisk vært en gratispassasjer.

Det er frivillig å ta lisens også frivillig å ha en VHF radio. Ingen regler som nekter en å ha en VHF radio i båten.

Er enig i at det beste hadde vært om det hadde vært flere lisensierte brukere, men den krasse kritikken til HC Andersen syntes jeg ikke var på sin plass.

Synes heller VHF burde være påbudt etter visse normer og heller slappe av med dette båtførerbeviset thumbup

EDIT: Bare legge til herr Andersen at det finnes seriøse båtfolk uten VHF også :P

#29 eve

eve

Kommandør

• Medlem
  • 2700 Innlegg:

Posted 07 March 2007 - 19:14

Skjønner du ikke dette, eve ?

Er det kommet en "verdensmester" til dette forumet også emotion.gif

Jeg ber så mye om unnskyldning herr H.C Andersen for at jeg i min uvitenhet tok opp dette temaet. (Jeg har for øvrig tatt opp mange dumme tema "som jeg ikke har skjønt", både her og på et visst annet forum, som både jeg og også andre har fått mye lærdom av). På det andre forumet var det masse verdensmestere som ødela forumet etter mitt skjønn.

Jeg har ikke sagt at jeg skal importere VHF-radio fra USA :P Om jeg så hadde gjort, er det noe herr Andersen ikke har noe som helst med.

Jeg har også søkt råd om denne VHF-radioen er tjenlig, så tjenlig for meg som farter maks 20 n.mil fra båthavna innenskjærs at jeg ville ha skaffet meg et sertifikat og dermed kjøpt en mer moderne radio. (Om jeg må ha sertifikat for å kjøpe radio vet jeg enda ikke).
Jeg har fått svar på at en mobiltelefon antakelig er like tjenlig for meg.

Det jeg ser for meg som fordelen med VHF'n er at så mange kan nås samtidig ved en nødsituasjon.

Så er saken den - "Skjønner du ikke dette Andersen" at denne gamle VHF'n fulgte med båten da jeg kjøpte den. Og jeg hadde ikke tenkt å hive den overbord fordi om jeg ikke har sertifikat. Men jeg tror jeg har skrevet at jeg har hatt i tankene å ta sertifikat. Men når en belærende verdensmester kommer på banen, da mister jeg lysta.

Så har jeg lurt litt på hvorfor jeg ikke hører begge samtaleparter over radioen. Også det har jeg fått svar på - sikkert mange andre også har hatt utbytte av opplysningene.

Og i tilegg har jeg fått opplyst at det koster 450 pr år for å inneha lisens.

Til slutt har jeg fått visst at herr Andersen er meget fornærmet for at jeg har en gammel VHF-radio ombord, som jeg ikke bruker - annet enn at jeg føler plikt til å lytte.

Noe må de store gi uttrykk for å ergre ergre seg over! Spesielt når de kan være anonyme.

#30 CB.

CB.

Admiral

• Admin
  • 14935 Innlegg:
  • Sted:Bærum

Posted 07 March 2007 - 19:49

Hei Eve, har Vhf jeg også men betaler heller ikke lisens. :lol:

Enig med deg, ikke har jeg bruk for det heller der jeg færdes med badebåtene men har registrert VHF i Monaco da:-)

Fungerer VHF en for deg basert på ditt bruksmønster, glem regningen å bruk den når du har behov. Uansett så har du en ekstra trygghet. thumbup

Kaste over bord noe som virker, nei det gjør ikke jeg og ikke skal jeg begynne med det heller.

(Måtte være røyken da mrgreen )