Shipman på June 22, 2006 10:57 pm sa:
Maxi er jo vanligvis en god båt og solid båt, men denne i annonsen har et noe merkelig påbygg over inngangen, dette tror jeg vil trekke ned den dagen du vil selge denne båten igjen. Det er vel ikke orginalt?
Ellers er det som med annen plastbåt som skal vurderes for kjøp, sjekk etter plastpest, sjekk så skrog og kjøl for eventuelle skader, og sjekk roret godt med tilhørende lager. Sjekk dekk og luker/vinduer for lekasjer. Spør eieren om han vet om noe som er galt, vet han ikke om noe begynn å lete ekstra godt for det er alltid noe på en så gammel båt.
Har du ikke peiling i det hele tatt så få en til å se over riggen for deg, seilene like så.
Sjekk når alt i båten er byttet sist, jeg tenker da på alt tau (skjøter og fall), for her kan det bli endel ekstra kostnad om du må bytte ut alt med en gang.
Hva en takstmann/fagmann vil koste vet jeg ikke, men kan du ikke spørre en i din lokale seilforening? Da kommer du i kontakt med andre likesinnede med en gang også.
Et hett stalltips fra meg er at du legger på litt og kjøper en litt større båt, prisen er ikke så mye større og du får en båt du føler deg mer sikker i og du behøver ikke bytte den ut så fort som ellers. Det er endel båt å velge i mellom kr 59000-90000,- for eks, som nybegynner er det greit å ha en båt som tåler at du gjør noen skikkelige blemmer uten at det får store konsekvenser, og der mener jeg det er bedre med noe som er større enn 22 fot, men det er min mening.
Ser ellers at det er endel utstyr med på båten som er kjekt å ha, og seilgarderoben er fra ifjor så det høres bra ut, ikke så gammel påhenger gitt.
Du får la oss høre hvordan det går videre, vi venter i spenning.
Overbygget er ombygd slik at en kan stå inne i ruskevær. Han som bygde den om seilte vistnok en del til Shetland og den slags. Den var også forsterket både hit og dit. Selgeren sa hva det var er ikke godt for en newbie som meg å huske..
Har lenge vært på vei til seilforeningen.. men det har bare aldri blitt, til nå.. prøver på en tur på lørdag..
Så en stund på båter 80-150.000. Men fant ut at med en rimeligere båt kan jeg nesten cashe ut med skatte/feriepenger.
"Tåler at jeg gjør noen blemmer?" du mener det er så mye lettere å kullseile i en 22 vs 26-27ft ?
Båten kommer likevel til å byttes ut innen 2 år.
Hadde egentlig ikke tenkt å nevne noe om dette i forumet før det hadde gått en tid. Litt rett for å på ledd ut lixom. Men, here we go..
Planen er nettopp den at jeg legger ut på jordomseilling sommeren 08. Siden dette er noe som
skal gjellomføres vil jeg ikke involvere andre i planene. Men jeg regner alikevel med å få en del mannskap på veien.
Siden jeg skal seile alene, satser jeg på mye solo seiling fremover, året rundt. Gjerne driste meg ut i litt ruskevær for å finne ut hva som venter meg der ute.
Er vel kanskje derfor jeg falt litt for denne maxi'en. Den ombygget med "styrehus", forsterket rigg og "saker og ting", ombygd under dekk (venter på bilder) + at den ser ut som en "MOB-seilbåt" :)
ok da.. så er jeg en sucker for en knall rød båt...
500 segelbåtar i test er bestilt!
Har også sett på Columbie 66. Veldig greit med eget toalett avlukke. Hvor stort problem er det egnetlig for 3-4 på seiltur med potta i forpiggen?
Litt kjipt med "Sorry, du må stå opp! Jeg må på driter'n"
http://www.finn.no/f...0&pos=23&tot=40
Har også sett på Guy 22. Virker veldig paktisk med egen akterkabin. Ikke vanlig på så må båter vel?
http://www.finn.no/f...0&pos=24&tot=40
og en ting til mens jeg har oppmerksomheten deres. Hva er egentlig greia med dinette? Positivt eller negativt?
Alle innspill mottas med takk. Jeg er på det stadiet at jeg nå suger til meg all info jeg overhodet kan få!