Hoppe till innhold

GPS antenne.

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Second lover

Second lover

Løytnant

• Medlem
  • 560 Innlegg:

Posted 10 June 2006 - 19:48

Jeg kjøpte meg en GPS antenne på ebay. Den virker fint, men når jeg legger antennen opp på taket, gjenom en luke, så blir det en ganske bra knekk på den når jeg legger luken igjen. Kan dette medføre svakere signaler til GPS ?
Det følger med et hav av ledning også.

#2 Martinsen

Martinsen

Kvartermester

• Medlem
  • 134 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Posted 11 June 2006 - 22:50

Signalene blir nok ikke svakere, men du kan risikere at du får et brudd i ledningen etter en tids bruk, særlig om knekken kommer på samme plass hver gang og rettes ut igjen. Dette vil nok ta tid.

#3 Second lover

Second lover

Løytnant

• Medlem
  • 560 Innlegg:

Posted 12 June 2006 - 08:43

Takk for svar.
Jeg også mener det er slik som du sier, men jeg så nylig et svar på Båtmagasinet om dette. Det ble svart at en bratt knekk forringet signalene betydelig.

I min soldatkariere brukte vi noe som kaltes detonerende lunte. Den brant 6-7000 meter i sekundet. Ble det knekk på denne kunne detonasjonen ta snarveien rett fram, og detonasjon avbrutt. Det kan da vel ikke forholde seg slik i min GPS antenne`?

#4 Sigge

Sigge

Matros

• Medlem
  • 55 Innlegg:
  • Land: Country Flag

Posted 12 June 2006 - 09:26

Jeg mener også du kan ta det helt med ro. Så lenge du ikke har/får brudd i kabelen vil du ha fulle signaler.

Apropos lunte?? Hvilken lunte er det som brenner med slik hastighet som du skisserer?? Hvordan fungerer den?

#5 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 12 June 2006 - 12:43

Jeg mener også du kan ta det helt med ro. Så lenge du ikke har/får brudd i kabelen vil du ha fulle signaler.

Apropos lunte?? Hvilken lunte er det som brenner med slik hastighet som du skisserer?? Hvordan fungerer den?

Detonerende lunte er en tråd av dynamitt, da vil hele tråden gå av nærmest på en gang og videre detonere en fenghette i hovedsprengningsdelen som får den til å detonere.
Kruttlunte brenner av og bruker lang tid før den når målet, detonasjonen som er i detonerende lunte er en kjemisk reaksjon på samme måte som i dynamitt.

Å sammenlikne dette med el-kabler blir helt feil, ikke samme prinsipp i det hele tatt.

#6 Second lover

Second lover

Løytnant

• Medlem
  • 560 Innlegg:

Posted 12 June 2006 - 14:25

Kjære Shipmann!! Det sies at de naive er de mest sympatiske menneskene. Jeg tror du er veldig sympatisk. Dette med lunta tok du det på ramme alvor? Ikke en tanke om at det var en spøk?

Nei lunta er ikke en streng med dynamitt, men en lunte som er fylt med pentritt. Dynamitt brenner for sakte.
Ved elektrisk avfyring bruker man fenghetter. I første borehullrad uten forsinkelse. I de neste radene brukes det forsinkelse, mer og mer for hver rad.
Med detonerende lunte kan en klare seg uten elektrisk avfyring,fordi den brenner så fort at alle ladningene bortover, som den er tilknyttet, vil gå av samtidig.
Man trenger heller ingen fenghetter på ladningene. Lunta selv gjør jobben.
Man brukte som regel en y-koblng for hver ladning. ( En stubb detonerende lunte.) For skarp bøy her kunne slå ut lunta til den koblingen.
Men for å tenne denne lunta trengte man en tennhette nr. 10 og tjærelunte.
Tenner man detonerende lunte direkte er det de færreste av oss som rekker å komme seg unna tidsnok. Man regner at en tjærelunte brenner ca. et sekund pr. cm. I praksis litt mindre.
For felling av trer, som ikke overstiger en viss tykkelse, kunne man bruke en omdreining lunte pr. sentimeter av treets tykkelse. (Detonerende)

Etter krigen etterlot tyskerne seg mye detonerende lunte. Da det var mangel på det meste i kongeriket på den tiden, fant man ut at den kunne brukes til tørkesnor for klær. I et tilfelle jeg kjenner til ble en slik "Klæsnor" Detonert. Alle klær kappet.

#7 Sigge

Sigge

Matros

• Medlem
  • 55 Innlegg:
  • Land: Country Flag

Posted 12 June 2006 - 14:59

Etter krigen etterlot tyskerne seg mye detonerende lunte. Da det var mangel på det meste i kongeriket på den tiden, fant man ut at den kunne brukes til tørkesnor for klær. I et tilfelle jeg kjenner til ble en slik "Klæsnor" Detonert. Alle klær kappet.

Ja det stemmer SL og Shipman. Det var hendelsen med detonerende lunte som klessnor som utløste trenden med hot pants og forsåvidt shortsen som fremdeles er i bruk i dag. Sånn er det som regel med alle oppfinnelser. Rene tilfeldigheter. :)

#8 Second lover

Second lover

Løytnant

• Medlem
  • 560 Innlegg:

Posted 12 June 2006 - 17:09

Den der var kjapp, Rose. Havgaphumor av høy klasse.

#9 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 13 June 2006 - 23:16

Kjære Shipmann!! Det sies at de naive er de mest sympatiske menneskene. Jeg tror du er veldig sympatisk. Dette med lunta tok du det på ramme alvor? Ikke en tanke om at det var en spøk?

Nei lunta er ikke en streng med dynamitt, men en lunte som er fylt med pentritt. Dynamitt brenner for sakte.
Ved elektrisk avfyring bruker man fenghetter.

Vel, jeg svarte nå bare Rose på hans spørsmål om denne lunten jeg da, og at man ikke brukte akurat det riktige navnet på stoffet i den detonerende lunten har ingen betydning, pentritt er ikke krutt. Krutt brenner, dynamitt brenner ikke. Du kan sikkert fortelle oss hvilken kategori vi setter Pentritt i? Krutt eller Dynamitt?
Hvordan disse tingene fungerer vet jeg relativt godt, jeg jobbet for endel år tilbake i Dynamittavdelingen på Gullhaug industrier utenfor Drammen (DYNO).
En detonasjon settes forøvrig i sving med slag, ett hammerslag mot dynamittliknede stoff kan være nok til å sette igang prosessen.

Naiv og naiv fru blom 4funny.gif

#10 Second lover

Second lover

Løytnant

• Medlem
  • 560 Innlegg:

Posted 14 June 2006 - 01:20

Dynamitt er et sprengsoff. Det er pentritt også. Sprengstoffene deles inn etter hvilken sprengkoefisient de har. TNT settes som basis med sprengkoefisient 1 Gummidynamitt til 0,6. Pentritt har en så "hurtig" koefisient, at her snakker vi ikke om en detonasjon lenger, men fisjon.
Dynamitt brenner som bare det. Den kan du tenne på med en fyrstikk, og det er helt ufarlig. Dynamitt destrueres ved å legge dem etterhverandre og tenne på.
Blir det derimot brann i et dynamittlager ( Bil) kan temperaturen i midten bli så høy at den eksploderer.

Dynamitt er altså et helt annet sprengstoff en pentritt.

Ps. Det har blitt kokt mang en kaffekjel med en dynamittgubbe som varme.
Så synes jeg ikke at vi skal blande fru Blom bort i dette, for dette har hun ikke greie på.

#11 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 14 June 2006 - 12:51

Dynamitt er et sprengsoff. Det er pentritt også. Sprengstoffene deles inn etter hvilken sprengkoefisient de har.

TNT settes som basis med sprengkoefisient 1 Gummidynamitt til 0,6. Pentritt har en så "hurtig" koefisient, at her snakker vi ikke om en detonasjon lenger, men fisjon.

Dynamitt brenner som bare det. Den kan du tenne på med en fyrstikk, og det er helt ufarlig. Dynamitt destrueres ved å legge dem etterhverandre og tenne på.
Blir det derimot brann i et dynamittlager ( Bil) kan temperaturen i midten bli så høy at den eksploderer.

Dynamitt er altså et helt annet sprengstoff en pentritt.

Ok, så Pentritt og Dynamitt er i samme kategori altså sprengstoff. Begge detonerer med ulik hurtighet uten at det blir avgjørene i vår diskusjon.

Jeg sa ingenting om at man ikke kan brenne dynamitt, da starter man jo ikke detoneringsprossessen og den vil bare brenne opp. Dette var vel ikke et spørsmål heller.

Har sett dynamitt har blitt brent opp på branntomta på DYNO mange ganger. Dette er vel urelevandt for saken anyway om du så koker kaffe eller fårilkål på den.

Men du sier jo det samme som meg avsluttningsvis i ditt innlegg, Dynamitt er altså et helt annet sprengstoff en Pentritt, begge eksploderer i en kjemisk reaksjon. Krutt antennes for å eksplodere og brenner av. Det var jo dette jeg ville frem til 4_12_2.gif

En annen ting er at om man skal forklare slikt på et båtforum så må man snakke så alle forstår saken, å pynte det opp med flotte navn og ord forvirrer bare selv om det kan se fint ut, mer rett får man heller ikke. Mange vet hva Dynamitt er, mange vet hva Krutt er, men om så mange vet hva Pentritt er tror jeg ikke. Om man også begynner å skrive om hva disse tingene inneholder, samt klasser og tall, så blir det vel bare forvirrende selv om det ser fint ut, stoffene skifter ikke kategori uansett.

Det enkle er ofte det beste.. Som døm sier på REMA 1000.

God sommer badmood.gif