Hoppe till innhold

Kjøpe seilebåt

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Preben

Preben

Kvartermester

• Medlem
  • 273 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Sætre i Hurum
  • Interesser:Båt, fjellturer
  • Din hjemmehavn:Sætre båtforening
  • Motortype:Volvo Penta AQ170C
  • Båttype::Windy 24 DC

Posted 09 March 2006 - 17:22

Jeg leker med tanken om å bytte båt og tenkte jeg skulle prøve en seilebåt for anledningen. Har seilt mye tidligere.

Er dette et bra kjøp, for de av dere som kjenner markedet godt.
Eller kan det være noe annet som er å foretrekke i prisklassen 150-250000,-

Egentlig kunne det være ønskelig med dusj om bord men det finnes kanskje ikke i denne prisklassen.

http://www.finn.no/f...042&pos=1&tot=1

Dette innlegg er endret av Preben: 09 March 2006 - 17:24

#2 mar Brecha

mar Brecha

Admiral

• Medlem
  • 12731 Innlegg:

Posted 09 March 2006 - 21:25

Jeg har tenkt tanken sjøl. Klart det er mye å sette seg inn i, men man kan vel gå for motor til man takler seilingen. Vi skulle hatt en egen tråd SEIL her på forumet. Da kunne man diskutert seilbåt og Lasse og Shipman som er drevne seilere kunne bistått med råd og tips?

#3 Sigge

Sigge

Matros

• Medlem
  • 54 Innlegg:
  • Land: Country Flag

Posted 09 March 2006 - 23:08

Selv om jeg har fleipet med seiling i andre tråder, hvorfor skal det være vrient å seile? Jeg tror ikke noe på det.
Her er det bare et minimum av praktisk sans og å forstå noen enkle prinsipper + å orke alt styret som medfølger med tauverk og bom for å flytte skuta i ønsket retning. Gidde å leve sjølivet på skrå og høre på rakling og klapring fra tauverk og seil osv. Det vanskeligste med seilingen er å lære seg alle faguttrykkene, når det er gjort er du rutinert som bare det... mrgreen

Fordelene er åpenbare. Rimelig inngangsbillett til farkost av brukbar størrelse, billig fremdrift hvis du skal langt (og har god tid).
Som pensjonistcruiser må det være suverent. :lol:

Alle enige?

#4 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 09 March 2006 - 23:47

Jeg leker med tanken om å bytte båt og tenkte jeg skulle prøve en seilebåt for anledningen. Har seilt mye tidligere.

Er dette et bra kjøp, for de av dere som kjenner markedet godt.
Eller kan det være noe annet som er å foretrekke i prisklassen 150-250000,-

Egentlig kunne det være ønskelig med dusj om bord men det finnes kanskje ikke i denne prisklassen.

http://www.finn.no/f...042&pos=1&tot=1

Dette er vel ikke så gal båt det, men det skulle ha vært en b-31 MK-2, og gjerne med litt ekstra balast på kjølen, for denne båten er kjent for å være litt veik (legger seg litt lett over). Noen mener dette er en konstruksjonsfeil. Grei plass i båten, seiler ok ellers, og det er mange som har hatt den som førstegangs seilbåt, kjenner en som har en slik og som allerede første sesong gikk til skagen uten særlig seilerfaring.

Sjekk Seilguide for mer info og erfaringer fra eiere av forskjellige seilbåter.

Seiling er ikke så vanskelig som enkelte tror, det er litteratur på både internett og biblioteket som du enkelt kan få med deg det som trengs, og resten lærer du deg selv eller bli med i en lokal seilforening. Det skal normalt ikke være mye støy fra riggen under seiling, det er faktisk meget behagelig stille :rolleyes: Det eneste du hører er bølgeskvulp når du ligger i fin trim og du rett og slett bare koser deg glorie

Du får en bra båt til 250000,- og sikkert til mindre enn det også, man kan jo kjøpe en rimelig en og heller kjøpe større etterhvert om man liker seiling.

Lykke til videre på din leting!

#5 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 09 March 2006 - 23:59

Jeg har tenkt tanken sjøl. Klart det er mye å sette seg inn i, men man kan vel gå for motor til man takler seilingen. Vi skulle hatt en egen tråd SEIL her på forumet. Da kunne man diskutert seilbåt og Lasse og Shipman som er drevne seilere kunne bistått med råd og tips?

Kjempegod ide! happy64.gif
Lasse vil nok også slå et slag for seiling skulle jeg tro, han var jo ute med innvitasjoner her for en tid tilbake uten at jeg har fått med meg hvordan det gikk emotion.gif

Det er jo som du sier HG, man kan jo bare bruke motor om man kommer i en situasjon man ikke er komfortabel med, eller aller helst ta ned seilene før man er kommet så langt. Og dette med at seilbåten trenger noe mer vann under seg er ikkeno problem, man kjører jo ikke ofte med motorbåten heller på dybder under 2 meter.

#6 mar Brecha

mar Brecha

Admiral

• Medlem
  • 12731 Innlegg:

Posted 10 March 2006 - 08:25

Alt må læres. For noen år siden lå jeg i Tordenskjold. Inn fra Sekken kom en nyutklekket seiler, blek i mosen og dyvåt. Han fortalte at han var helt ny og hadde heist for mye seil og det var en stri tørn å holde seg fast i rorkulten. Båten lå helt på skakke og det var nytteløst å prøve å redusere seilføringen. Han måtte vente til han kom i le for vinden. Typisk nybegynner feil?

#7 Preben

Preben

Kvartermester

• Medlem
  • 273 Innlegg:

Posted 10 March 2006 - 19:21

Takk for rådet Shipman, kanskje jeg bør vurdere en båt som er litt spenstigere og har noe høyere lystall. Jeg hater og bli akterutseilt. :lol:

Har kikket litt på Afrotite 101 men synes den har litt for dårlig komfort.

#8 Bliss

Bliss

Orlogskaptein

• Medlem
  • 914 Innlegg:

Posted 12 March 2006 - 19:51

Jeg synes ikke det er lett å gi noen råd når det gjelder valg av båt. Har selv stort sett bare erfaring med egen båt, men kan si noe generelt:

Har en bok som heter 300 SEGELBÅTAR I TEST, skrevet av Curt Gelin. Boken gir en nokså grundig beskrivele av hver båt som er testet. Tror også den er kommet i en nyere utgave - 500 SEGELBÅTAR I TEST.

Tror også det er viktig at den første seilbåten man kjøper er enkel å håndtere. Det finnes "livlige" båter, og det finnes mindre livlige båter. Det finnes kompliserte rigger og det finnes enkle rigger.

#9 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 13 March 2006 - 09:33

Takk for rådet Shipman, kanskje jeg bør vurdere en båt som er litt spenstigere og har noe høyere lystall. Jeg hater og bli akterutseilt.  :lol:

Dette er kanskje noe for deg? Her ser det ut il å være både fart og comfort cool
Denne er tilsalgs på Finn.
Postet bilde

#10 CB.

CB.

Admiral

• Admin
  • 15361 Innlegg:
  • Sted:Bærum

Posted 13 March 2006 - 20:22

Kan det være en feil i annonsen tro. Det kan da ikke være mulig å få den båten opp i 15 kn ?

#11 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 13 March 2006 - 21:48

Kan det være en feil i annonsen tro. Det kan da ikke være mulig å få den båten opp i 15 kn ?

Ikke med motor på 27HK, men med sterk vind og seil så er det mulig.

#12 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 16 March 2006 - 16:41

Takk for rådet Shipman, kanskje jeg bør vurdere en båt som er litt spenstigere og har noe høyere lystall. Jeg hater og bli akterutseilt. :lol:

Kan dette være noe? Den er nok rask, og 32 fot med endel utstyr også, så høres dette ut som en grei pris om båten er bra. Synd det ikke er bilder.

Den er på FINN.no som alt annet

#13 Sigge

Sigge

Matros

• Medlem
  • 54 Innlegg:

Posted 16 March 2006 - 16:46

For oss uinnvidde - hva betyr 3/4 tonner? 4_12_2.gif

#14 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 16 March 2006 - 18:19

For oss uinnvidde - hva betyr 3/4 tonner? 4_12_2.gif

Det er seilbåtklasser, havltonn, kvart-tonn, totonner, har ikke satt meg inn i hvordan de kommer frem til tallene men tror dette er betegnelser for klasser i IOR. Må vel dukke opp noen regattafolk her vel som kan svare på dette helt nøyaktig. Lasse?

#15 Blue Sky

Blue Sky

Matros

• Medlem
  • 12 Innlegg:
  • Sted:Østfold - Fredrikstad
  • Båttype::Motorbåt

Posted 16 March 2006 - 18:49

Stemmer det som Shipman skriver.
"Tonner" båter er designet etter IOR målesystemet, dette ga bl.a. frihet mtp. design i forhold til klassebåter men fortsatt kunne disse konkurrere på lik linje uten hensyn til handicapsystem.

De fleste "tonner" båtene er såkalte "one-off", så disse er ofte av varierende utseende og kvalitet.

Etter å eid to slike båter kan jeg bekrefte at disse både er utfordrende og underholdene å seile...

#16 Preben

Preben

Kvartermester

• Medlem
  • 273 Innlegg:

Posted 16 March 2006 - 20:22

Dette er kanskje noe for deg? Her ser det ut il å være både fart og comfort cool
Denne er tilsalgs på Finn.
Postet bilde

Det var en fin båt, men litt for dyr.Halvparten tror jeg blir maks.

Det er viktig at jeg har rullegenua og rullefokk. Ellers så skal jeg ta tipset til Lasse med å få tak i den boka.

Omega eller Comfortina er naturligvis også muligheter.

#17 Andreas

Andreas

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1076 Innlegg:
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Sjø¸ og fritid

Posted 16 March 2006 - 23:16

Gå for den B31 du. Du får mye båt for pengene om den er i god stand. Er den for veik så kan du legge på noe i kjølen.

#18 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 16 March 2006 - 23:21

Det er viktig at jeg har rullegenua og rullefokk.

Omega eller Comfortina er naturligvis også muligheter.

Dette med rullefokk/rullegenua er jeg ikke helt med på må jeg si, for som nybegynner bør man faktisk få litt rutine med å skifte seil foran, for det er ting man vil komme til å måtte gjøre også med rulleforseil. Og hva om det skjer noe med rullesystemet slik at det ikke fungerer? Rullesystem er noe som kan komme etterhvert og som egentlig er luxus, og når det kommer til seilegenskaper så er jo ikke rulleforseil det optimale, det er et kompromiss der.

Så sa du Omega. Omegaen synes jeg du ikke skal velge siden du ville ha comfort, om ikke du og kona er fra Thailand og er 160cm høye begge to, for den kan du ikke stå oppreist i.
Sjekk alltid om det er ståhøyde i båten.

#19 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 16 March 2006 - 23:24

Gå for den B31 du. Du får mye båt for pengene om den er i god stand. Er den for veik så kan du legge på noe i kjølen.

Man må støpe og tilpasse utvendig på kjølen nederst i bly, er litt mer omfattende på den som ikke har noe særlig kjølsvin som man kan legge i, men båten fungerer jo som den er også da.

#20 Sigge

Sigge

Matros

• Medlem
  • 54 Innlegg:

Posted 17 March 2006 - 10:47

Kan dette være noe? Den er nok rask, og 32 fot med endel utstyr også, så høres dette ut som en grei pris om båten er bra. Synd det ikke er bilder.

Den er på FINN.no som alt annet

Ser det er kommet inn en del bilder av båten. For meg virker det som det er mye båt for pengene. happy64.gif

#21 Smithern

Smithern

Orlogskaptein

• Medlem
  • 930 Innlegg:
  • Interesser:Båt,reiser, ski

Posted 24 March 2006 - 14:49

Har du kommet noe lenger i båtvalget Preben.

#22 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 24 March 2006 - 15:02

Denne har høyt nok LYS-tall for deg skulle jeg tro? (LYS: 1.47) Men prisen er vel litt i overkant?
20 knop står det...... flau

FINN.no

Postet bilde

#23 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 24 March 2006 - 15:11

Dette kan se ut som en rimelig nybegynnerbåt, god plass tross størrelse også.
Navnet tilsier at dette kanskje er noe for Eve? :P

Postet bilde

Annonse på FINN

#24 mar Brecha

mar Brecha

Admiral

• Medlem
  • 12731 Innlegg:

Posted 24 March 2006 - 18:33

Er det ikke sitteplasser nok til manskapet eller? mrgreen Knthg finner seg ikke i å henge på utsiden når vi er ute i båten

Postet bilde

#25 Preben

Preben

Kvartermester

• Medlem
  • 273 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 20:28

Har du kommet noe lenger i båtvalget Preben.

Nei. Er fortsatt i tenkeboksen .... :blink:

#26 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 26 March 2006 - 21:06

Nei. Er fortsatt i tenkeboksen .... :blink:

Billig Bostrøm 31 for handyman på FINN nå, kan sikkert bli fin.
75000kr

#27 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 26 March 2006 - 21:29

Man kan også sjekke her Seilguiden etter ny seilbåt.

#28 Preben

Preben

Kvartermester

• Medlem
  • 273 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 22:05

Billig Bostrøm 31 for handyman på FINN nå, kan sikkert bli fin.
75000kr

Takk for tipset. Jeg skal ned og se på den imorgen.

#29 Andreas

Andreas

Orlogskaptein

• Medlem
  • 1076 Innlegg:
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Sjø¸ og fritid

Posted 26 March 2006 - 23:30

bilder. bilder happy64.gif

#30 *Bavarius*

*Bavarius*
  • Gjest

Posted 27 March 2006 - 18:29

Dette blir spennende å høre om, får håpe den ikke er så ille da.
Får du lagt inn bilde/bilder så er det helt toppers. happy64.gif